کد مطلب:50029
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:772
آيه 164 سوره صافات ( و ما منا الا له مقام معلوم ) را توضيح دهيد.
در تفسير آيه «{/Bما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ {w2-7w}{I37:164I}/}» دو قول از مفسرين نقل شده است: تفسير اول، كه مورد تأييد علامه طباطبايي هم هست اين است كه اين آيه با دو آيه بعدش چنانكه از سياق بر مي آيد مربوط به اعتراضي است از كلام جبرئيل و يا كلام او و ياراني كه از فرشتگان وحي دارد مطابق اين تفسير آيات سه گانه در اين مقامند كه عقيده مشركين بر الوهيت ملائكه را با بهره گيري از اعتراض خود مشركين باطل كنند. توضيح اين كه مشركين به مربوب و عبد بودن ملائكه اعتراف داشتند منتهي مي گفتند اين ملائكه نسبت به موجودات پايين تر از خويش در تدبير و تصرف استقلال دارند واز تدبير عالم هيچ چيزي به خداوند مربوط نيست و حال آنكه ملائكه با اقرار به اين مفاد آيات سه گانه اين تلقي را قبول نكرده و مي گويند هر يك وظيفه اي مشخص و مسؤليتي معين داريم كه مارا بدان گمارده اند و با گمارده شدن استقلال ديگر معنا ندارد. تفسير دوم، اين است كه سه آيه مورد بحث كلام پيامبر (ص) است كه خود و مومنين را براي كفار توصيف مي كند تا ايشان را توبيخ بكند بر اساس اين تفسير آيات سه گانه به آيه (فاستفتهم) متصل و مربوط مي گردد تقدير كلام اين چنين مي شود اي پيامبر بعد از آنكه مشركين را مورد بازخواست قرار دادي بگو براي ما مسلمانان در روز قيامت به قدر اعمالمان منزلتي مشخص است. چنانكه قران در حق پيامبر (ص) مي فرمايد: {A{/Bعَسي أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً{w8-13w}{I17:79I}/}A}؛ {Mاي پيامبر اميد مي رود پروردگارت تو را به مقامي عالي برساندM}»، {V(اسراء آيه 79)V}. و اما مطلبي كه شما سرور گرامي و ارجمند بيان فرموده ايد كه بر اساس تفسير دوم دليل محكم كتب اسلامي مبني بر ثبوت مجردات و همينطور شيعه درباره رسالت نقض مي شود بايستي خاطر نشان كنيم كه تفسير دوم (بر فرض قبول) حكمي را درباره مجردات نفياً و اثباتاً افاده نمي كند و باز بر اساس تفسير دوم هيچگونه تنافي بين آن و نظر شيعه درباره رسالت ديده نمي شود. افزون بر آن به نظر مي رسد مورد شبهه در سؤالتان خيلي هم واضح و روشن نشده است در صورت باقي ماندن شبهه باز با ما در ارتباط باشيد، {V(تفسير كشاف، ج 4، ص 66 - ترجمه تفسير الميزان، ج 17، ص 277)V}.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.